راهبردهای تبلیغاتی تقویم‌ها طرح ریزی و تعیین اهداف بلند مدت تبلیغ


تقویم‌های تصویری دیجیتال ترکیبی از تصویر، تقویم، نام تجاری و برخی اطلاعات مفید هستند که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. قبل از آنکه به بررسی و تحلیل هرکدام از این عوامل پرداخته شود لازم است نقش و ویژگی‌های این تقویم‌ها به صورت عمیق‌تری نسبت به آنچه در برتری‌های تقویم تصویری و کاربردهای تقویم تصویری ذکر شده و از دید تبلیغاتی بازگو شود.

تقویم‌های کاغذی مرسوم دارای هزینه‌ای اولیه و سپس هزینه وابسته به شمارگان تقویم هستند. هزینه اولیه به طور عمده شامل طراحی تقویم از قبیل شکل و نقش‌های چاپی و همچنین شکل فیزیکی آن می‌شود. هزینه وابسته(به شمارگان) شامل مواد مصرفی است که در هر تقویم مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود هزینه وابسته، تعداد تقویم‌ها را محدود می‌کند. هر کسب و کاری برای این منظور بودجه‌ای مشخص دارد که تعداد تقویم‌ها به نسبت همین بودجه است. برخلاف تقویم‌های کاغذی، تقویم‌های تصویری دیجیتال هزینه وابسته به شمارگان را ندارند و یا مقدار آن نزدیک به صفر است. به عبارت دیگر شمارگان تقویم‌های تصویری بی‌نهایت بوده و هیچ عاملی به جز جذابیت در تکثیر و استفاده آنان توسط کاربران تاثیرگذار نیست. این ویژگی اهمیت هزینه اولیه در تقویم‌های دیجیتال را بیشتر می‌کند. هر قدر که کسب و کار بر روی جذابیت تقویم‌های خود هزینه و تدبیر بیشتری بکند، تعداد استفاده(بارگیری) آن نیز بالاتر خواهد بود.

جذابیت و تدبیری که در تقویم تصویری لحاظ می‌شود به همین ترتیب در سطح دسترسی و اندازه‌گیری عملکرد تقویم تصویری که در کاربردهای تقویم تصویری توضیح داده شد، اثرگذار خواهد بود. آنچه در اینجا مورد تاکید می‌باشد استفاده از قدرت اندیشه برای تعیین اهداف تبلیغاتی و پیاده سازی آنان است.

تصاویر مورد استفاده

به طور کلی دو نوع انتخاب برای برگزیدن تصاویر مورد استفاده در تقویم وجود دارد. اولین مورد استفاده از تصاویر زیبایی است که کاربران به آن تمایل دارند. دومین انتخاب تصاویری هستند که به صنعت تبلیغ کننده مربوط می‌شوند. تمرکز مورد اول افزایش تعداد بارگیری با توجه با کاربر پسند بودن است. مورد دوم به شناساندن صنعت تبلیغ کننده به کاربران برمی‌گردد.

توصیه آی زیج تلفیقی از هر دو عامل است. برای روشن شدن مطلب، مفاهیم به صورت یک مثال بیان می‌شود. فرض کنید یک کسب و کار مربوط به رستوران‌های زنجیره‌ای قصد انتخاب تصاویر برای تقویم‌های تصویری خود را دارد. در این مورد گزینه‌هایی قابل انتخاب است که به ترتیب در ادامه تشریح شده‌اند.

کسب و کار رستوران در اولین مورد تصاویری از کوه، دشت و جنگل انتخاب کرده و تنها نام و نشان خود را در تصاویر درج می‌کند. گرچه این انتخاب مزایای خاص خود را دارد ولی سنخیتی با کسب و کار ندارد. کاربران ممکن است به خاطر زیبایی تصاویر اقدام به بارگیری و استفاده نمایند ولی حس فراگیری از کسب و کار در تقویم‌های تصویری نخواهند داشت. به عبارت دیگر کم اتفاق می‌افتد که با دیدن یا به خاطر آوردن آن تصویر، نام کسب و کار نیز در ذهن آنان تداعی شود.

در دومین مورد، کسب و کار اقدام به جستجو در وب کرده و تصاویری از غذاها و میزهای آماده را بارگیری کرده که در غالب موارد غیرایرانی هستند. با فرض اینکه زیباترین و نزدیکترین موارد به فرهنگ ایرانی انتخاب شده‌اند، می‌توان گفت که کسب و کار حضور تجارت و صنعت خود را در تصاویر پررنگ‌تر کرده است. نکته قابل توجه این است که زیبایی و جذابیت تنها محدود به مناظر طبیعی نبوده و با این انتخاب علاوه بر تنوع و متفاوت بودن، گام‌هایی را در جهت بیاد ماندنی‌تر کردن کسب و کار خود انجام داده است.

در سومین نوع انتخاب، کسب و کار اقدام به تهیه تصاویر از غذاهای ویژه رستوران‌های خود کرده و از آنان استفاده می‌کند. این مورد علاوه بر اینکه مزایای مورد قبل را دارد حس همبستگی بیشتر کاربر با کسب و کار را در پی خواهد داشت. به عبارت دیگر هر بار که کاربر یا اطرافیان وی تقویم تصویری را بر روی نمایشگر می‌بینند، کسب و کار یاد شده جزء لاینفک اثرگذاری بر آنان خواهد بود.

در چهارمین نوع انتخاب، تصاویر متنوع‌تر می‌شوند. یک تصویر مربوط به یک غذای خاص این مجموعه رستوران‌ها است. تصویر دیگر محیط رستورانی شکیل یک شعبه با ذکر نام شعبه به صورت توضیح در پایین تصویر می‌باشد. تصویر دیگر یکی از جاده‌های شمال کشور بر روی کو‌ه‌های سرسبز را نشان می‌دهد که شعبه‌ای از رستوران به صورت نسبتا کوچک(مثل قبل همراه با توضیح)در آن تصویر وجود دارد و الی آخر.

البته این چهار مرحله تا حدودی سیر تحول تبلیغاتی را نشان می‌دهند. تهیه عکس‌های مفید، جالب و دارای ایده مناسب، کاری است که نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. ممکن یک کسب و کار در سال اول  نتواند به یک تبلیغات ایده‌آل دست بزند ولی توصیه آی زیج در دراز مدت  انتخاب تصاویری است که علاوه بر زیبایی دارای ویژگی‌های بیادماندنی، منحصر بفرد، مرتبط با کسب و کار، متنوع، تاثیرگذار و ... باشند.

طرح تقویم‌های تصویری

یک عامل مهم، طرح تقویمی است که بر روی تقویم تصویری درج خواهد شد. گرچه آی زیج در حال حاضر امکان ترسیم بر روی تصاویر را به صورت ساده فراهم می‌کند و در آینده نیز تنوع طرح‌های خود را افزایش خواهد داد ولی تقویم‌های تبلیغاتی به این طرح‌ها محدود نیست.

کسب و کار تبلیغ کننده می‌تواند با استفاده از ابزارهای گرافیکی، طراحی مناسب و منحصر بفرد تقویم خود را داشته باشد. استفاده از این طرح ویژه کسب و کار در سری تقویم آن می‌تواند نقطه تمایز آن کسب و کار بوده و کاربران به خاطر این طرح مناسب، سری تقویم کسب و کار را دنبال کنند.

در اقدامی دیگر می‌تواند ظهر شرعی را در لبه سمت راست برای روزهای ماه به صورت کوچک درج کند. ظهر شرعی به این دلیل که در این زمان بیشتر افراد در محل کار بوده و در صورتی که تقویم تصویری این کسب و کار را استفاده کنند به زمان ظهر شرعی دسترسی آسانی خواهند داشت. موارد مشابه دیگر در این زمینه بسیار است که می‌توان به مناطق زمانی شهرهای مختلف دنیا(مرتبط با کسب و کار) یا نشانی‌های وبی و یا شماره تلفن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، استفاده از تقویم با پایه هجری شمسی، هجری قمری یا میلادی نیز امکانپذیر است. در تمامی موارد باید ماهیت تبلیغ کننده یا کسب و کار و ارتباط با مخاطبان در نظر گرفته شده و متناسب با آن، تقویم تصویری سفارشی‌سازی شود.

همچنین یک کسب و کار تا حد امکان باید از شلوغ کردن تقویم تصویری خودداری کند. درج نماد یا سایر موارد، آن هم به صورت بزرگ به تقویم تصویری لطمه زده و مقدار بارگیری آن را کاهش خواهد داد. به طور معمول درج آدرس وبگاه و همچنین نماد کسب و کار در یک گوشه به صورت کوچک قابل تحمل است. یک اصل در این زمینه این است که هر قدر تصویر تقویم بیشتر پوشانده شود، مقدار موفقیت آن نیز کمتر خواهد بود.

به طور کلی سفارشی‌سازی‌هایی که شرح داده شد زمان‌بر بوده و باید در دراز مدت و همچنین با دریافت بازخورد به آنان پرداخت.

تبلیغ:
  • نمونه تقویم هجری شمسی
  • نمونه تقویم هجری شمسی
  • نمونه تقویم هجری قمری
  • نمونه تقویم میلادی فارسی
انواع تقویم‌های تصویری رایگان
دانلود تقویم

ارایه دیدگاه عمومی با امکان دادن پاسخ و رای برای کلیه کاربران