فروردین 1400:
میز صبحانهای که به صورت هنرمندانه و در طبیعت چیده شده است. غذاهای سالم و طبیعی، تزئین با انواع میوهها و گلهای بهاری و همچنین ظروف ساده و سنتی از عناصر این اثر هنری است. چنین چیدمانی زیبایی و تازگی بهار طبیعت را با خوشمزگی و عطرغذاها و گلها در زمینه و محیطی ساده در هم میآمیزد تا احساس خوب و عالی بهار، طراوت و زندگی را به بیننده القا کند.
اردیبهشت 1400:
پارچهای گرانبها از الیاف بسیار لطیف که از صنایع دستی نفیس ایران میباشد. ترمه با طرحهای متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته میشود که ترمه یزد به زیبایی معروف است. پیشینه ترمهبافی به دوران صفویه در ایران برمیگردد گرچه برخی آن را به کشمیر نسبت میدهند. این هنر در دوره شاه عباس به اوج شکوفایی رسید و یکی از محصولات صادراتی ایران شد گرچه امروزه در حال منسوخ شدن است.
خرداد 1400:
چیدمان مداد رنگیهایی که رنگهای رنگین کمان و ترتیب آنان را دارند. نظم چیدن مداد رنگیها در کنار بینظمی خطوط رنگی ترسیم شده یک تضاد را به تصویر میکشد. مفهومی که در پشت هر معلول بینظم که دیده میشود، علتی مشخص و منظم وجود دارد که پدید آورنده معلول است. همان معلول نیز گرچه بینظم دیده میشود ولی نظم خاص خود را دارد و به نظر ما بینظمی تفسیر میشود.
تیر 1400:
نقاشی رنگ روغن اثر نقاش هلندی ونسان ونگوک که در سال 1889 کشیده شده است. این اثر نه تنها یکی از شاهکارهای وی است بلکه یکی از نمادهای هنر نوگرای اروپا نیز به شمار میآید. ونگوک آن را در بیمارستان روانی که در آن بستری بود و یک سال قبل از مرگ خود کشید. این اثر از شبی با ماه و ستارگان چرخچرخان بر فراز شهری آرام و ساختاری بزرگ، تاریک و معماگونه در سمت چپ تشکیل یافته است.
مرداد 1400:
مسجد جامعی در شهر قرطبه یا کوردوبا در منطقه اندلس در جنوب اسپانیا و مرکز استان کوردوبا. این مسجد توسط عبدالرحمن اول خلیفه اموی اندلس در سال 786 ساخته شد و مسجد جامع حضرة نام داشت و بعد از تصرف مجدد شهر کوردوبا توسط اسپانیاییها به کلیسا تبدیل شد. از ویژگیهای معماری آن میتوان به شبستانهای عریض، قوسهای نعل اسبی و کنگرهدار، تزیینات گچبری و مقرنسکاری اشاره کرد.
شهریور 1400:
هنر خیابانی که ترکیبی از هنرهای اریگامی، نقاشی، ترکیب رنگها و شکلها بوده و توسط هنرمند فرانسوی مادمازل موریس(Mademoiselle Maurice) در پاریس، ویتنام و هنگ کنگ پیادهسازی شده است. او هنرمندی خلاق است که مطابق گفته خودش کارهایش آثاری رنگارنگ هستند و همچنین سادگی و استفاده از مواد دوستدار محیط زیست در کارهای وی از دیگر ویژگیهای آنان است.
مهر 1400:
عروسکهای معروف روسی هستند که به طور معمول 5 عدد بوده و تودرتو، داخل یکدیگر قرار میگیرند. ماتروشکا برگرفته از اسمهای روسی ماتریونا و ماتریوشا هستند که برای دختران روس به کار میرود و ک آخر نیز مانند فارسی برای تصغیر بوده و لذا این عروسکها معمولا به شکل دختران زیبا، کوچک و بامزه رنگآمیزی و تزیین میشوند. ماتروشکا به عنوان نماد و هدیه یادگاری روسیه در آمده است.
آبان 1400:
نوعی از موسیقی کلاسیک که برای تعداد کمی ساز(معمولا دو تا هشت ساز) تصنیف میشود. موسیقی مجلسی بر خلاف دیگر گونههای موسیقی که اجرا آنان در تالار یا کلیسا است، برای اجرا در محیطهای کوچک مانند یک خانه یا یک اتاق تنظیم میشود. نقاشی اثر آدولف منتسل آلمانی است که اجرای این نوع موسیقی را در کاخ سلطنتی سنسوسی پادشاهی پروس به تصویر میکشد.
آذر 1400:
پای خرس(Acanthus) نوعی از گیاهان گلدار از خانواده پاخرسیان است. تزیینات پاخرسی برگرفته از شکل برگهای این گیاهان است که در معماری غربی برای تزیین قسمتهای مختلف ساختمان شامل سرستونها، سقف، کنجها و غیره استفاده میشود. این نوع تزیین ریشه در معماری یونانی و رومی دارد و قدیمیترین نمونه آن در معبد آپولو اپیکیوریس در مکان باستانی بسی در یونان میباشد.
دی 1400:
شیشههای نقشینه بسیاری که از سال 1878 تا 1933 میلادی در تیفانی استودیو در نیویورک توسط لوئیس کامفورت تیفانی و تیمی از طراحان از جمله فردریک ویلسون و کلارا دریسکول ایجاد شدند. تیفانی طراح داخلی بود که شیشههای نقشینه رومی و سوری تاثیر عمیقی روی وی گذاشت و در این زمینه نوآوریهایی نیز داشت. شیشه نقشینه فرشته رستاخیز نام دارد که در کلیسایی در ایندیاناپولیس آمریکا قرار دارد.
بهمن 1400:
تصویری که با استفاده از گرافیک رایانهای ایجاد شده و فرشتهای را در شکل انسان ولی دارای بال نشان میدهد که حالت افسرده و پشیمان دارد. فضای این اثر تضادهایی را شامل میشود. محیط تاریک ولی با تابشهای نور، سطحی که دریا و خشکی را توامان تداعی میکند و بارش باران در قطراتی به شکلهای مختلف به نوعی یاس و ناامیدی را با حس امیدواری و رحمت خداوند در هم آمیخته است.
اسفند 1400:
مواد آتشزا در آتش چرخان که بر اثر چرخش با سرعت بالا در هوا و تماس با اکسیژن بیشتر شعلهور شده و با سرعتهای مختلف به اطراف پاشیده میشوند. چنین وضعیتی در تاریکی شب شبکه شعاعی نورانی از خطوط زرد و نارنجی با زوایای مختلف را ایجاد میکند که در هنگام تماس با زمین نیز دوباره چند شاخه شده و در مجموع اشکالی زیبا، بدیع و سه بعدی را به تصویر میکشند.